Обдаровані діти: вихід за межі стандарту

Гришина Наталя Олександрівна

Досвід роботи по реалізації шкільного інноваційного проекту «Обдарована дитина» Созонівського НВК. Рекомендується вчителям, керівникам гуртків, вихователям при роботі з обдарованими та здібними учнями в умовах профільної малокомплектної школи.


 « …своєчасно знайти, виховати й розвинути задатки і здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожному його покликання – це завдання стає тепер найголовнішим у системі навчально-виховного процесу»
                     В.О.Сухомлинський
Початок XXI сторіччя відзначений якісно новими явищами і процесами, що охоплюють різні аспекти життєдіяльності суспільства, інтеграцією освіти  світового рівня, обов'язковими для якого є доступність і якість. Але за загальною доступністю і якістю важливо не втратити обдаровану і здібну дитину. В умовах сільської школи зробити це надзвичайно важко, але так необхідно.
Одним із пріоритетних напрямків у системі освіти є актуальні проблеми навчання й виховання обдарованих дітей та юнацтва. Кабінетом Міністрів України прийнята Постанова про затвердження Державної цільової програми роботи з обдарованою молоддю на  2010-2015 рр., видано відповідний Указ  Президента України. На виконання даних нормативних документів у Созонівському НВК розроблено і успішно реалізується інноваційний проект «Обдарована дитина» ( додаток 1)
Слід відмітити, що проблемі розвитку творчих обдарувань школярів приділяється багато уваги науковцям, а саме такими як Дж. Гілфорд, Дж. Рензуллі,  Б.І. Пашнєв, А.І. Савенкова, С О. Сисоєва та інші.Але недостатньо ця проблема вивчена і досліджена в умовах функціонування малокомплектної сільської школи, яка функціонує в умовах обмежених ресурсів. І саме сьогодні, коли пріоритет освітнього процесу є рівний доступ до якісної освіти, це питання надзвичайно актуальне на прикладі діяльності саме сільського навчального закладу.
Кожна дитина по-своєму неповторна. Вона приходить у цей світ, щоб творити своє життя, знайти себе: хтось здібний до музики, образотворчого мистецтва, художньої праці, хтось до математики, хтось пише вірші, оповідання. Скільки дітей - стільки й здібностей, які залежать від психолого-фізіологічних особливостей людини, соціального оточення, сім'ї та школи (додаток 2)
Надзвичайно важливо створити сприятливе освітнє середовище для всебічного розкриття та реалізації здібних та обдарованих вихованців сільської школи, яке базується на психології успіху дитини. Домінантами в Созонівському НВК  є культ знань, успіху. Цьому сприяє щорічне визначення переможців у номінаціях «Кращий учень школи», «Кращий спортсмен школи», «Творча особистість» та ін.
Виявлення обдарованих і талановитих дітей - це тривалий процес (додаток 3). Обдарована дитина сама собі допоможе, якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний. Розвиваючи творчі здібності школярів педагоги школи намагаються
  Підхоплювати думки учнів, оцінюючи їх зразу, підкреслюючи їх оригінальність, важливість, інтерес до нового.
  Стимулювати і підтримувати ініціативу учнів, самостійність.
     Створювати проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.  розвивати критичне сприйняття дійсності.
   Вчити доводити починання до логічного завершення.
     Надавати можливість виконувати більше навчальних завдань з обов'язковим підвищенням їх складності (при цьому обов’язково витриманий оптимальний обсяг додаткової роботи, щоб уникнути перевантаження).
     Використовувати творчу діяльність вихованців при проведенні різних видів масових заходів, відкритих занять, свят.
  Під час опрацювання програмового матеріалу залучати до творчої пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створювати розвиваючі ситуації.
  Активно залучати до участі в районних, обласних, Всеукраїнських конкурсах, змаганнях, виставках.
  Виливати особистим прикладом.
    Пам'ятати, що "своєчасно знайти, виховати й розвинути задатки і здібності у своїх вихованців, своєчасно розпізнати в кожному його покликання - це завдання стає тепер найголовніший у системі навчально-виховного процесу" (В.О. Сухомлинський).
В цілому йде формування сприятливого керованого освітнього середовища, де розкриваються і реалізуються різнобічні таланти і здібності дітей. Це здійснюється на основі системного підходу через чітке управління і керованість процесу, яке включає в себе традиційні функції: планування, організацію, мотивацію і контроль
В річному плані роботи Созонівського НВК передбачено цілий ряд заходів по роботі з обдарованими і здібними дітьми, серед яких творчі звіти класів, гуртків, робота наукових товариств, звіти творчо працюючих вчителів. Створено чітку структуру пошуку і розвитку обдарованих і здібних дітей, розроблено схему роботи з обдарованими учнями. Учні школи активні учасники різноманітних конкурсів.
Дана робота неможлива без глибокого, наукового, психологічного, педагогічного супроводу. Тому цілком природним є залучення професорсько-викладацького складу вищих навчальних закладів, науково-просвітницьких, мистецьких закладів, кращих вчителів навчального закладу, кращих вчителів району до роботи з обдарованими школярами навчального закладу. В школі налагоджена співпраця з Кіровоградським національним технічним університетом, Кіровоградським педагогічним університетом імені Винниченка, Державною льотною академією, передбачено співпрацю з даними ВУЗами, наукові консультації, проведення спільних науково-практичних конференцій
При роботі з дітьми враховуємо багатовекторність обдарованості, тому даємо можливість реалізувати її у всіх максимально можливих напрямках.
-учні з інтелектуальними здібностями мають змогу займатися в інтелектуальному клубі. Індивідуальні години спрямовані на якісну підготовку обдарованих учнів до участі в предметних олімпіадах та конкурсах. Наші учні є постійними учасниками олімпіад з усіх базових дисциплін, різноманітних конкурсів, турнірів.
- учні, які мають здібності до занять науковою працею займаються в наукових товариствах « Юний біолог», « Цікава математика», « Юний філолог» , секціях шкільної МАН ( додаток 4)  
-учні, які мають літературну обдарованість під керівництвом досвідчених вчителів готують свої роботи до участі в літературних конкурсах. Є доброю традицією організація вечорів, зустрічей з творчими людьми.
-   діти з артистичним талантом і музичними здібностями мають змогу займатись в хоровому, драматичному, вокальному гуртку. Важливу роль відіграє тісна співпраця з Созонівською дитячою музичною школою Наші спільні вихованці є лауреатами Всеукраїнських конкурсів. Шкільна драматична студія « Ровесник» носить звання « зразкового»
- учні з технічними здібностями займаються на індивідуальних заняттях з трудового навчання, відвідують гурток «Художньої обробки деревини». Постійно організовуються виставки робіт учнів з декоративно-прикладного мистецтва, технічної творчості школярів.
-для учнів з спортивними здібностями працюють спортивні секції з волейболу, настільного тенісу. футболу. Наші вихованці мають спортивні досягнення
             У роботі з обдарованими дітьми значну роль відіграє мотивація до творчості . Однією із сторін цієї мотивації є допомога і тісна співпраця з  місцевими господарствами , а саме Кіровоградським інститутом АПВ УААН та Кіровоградським обласним центром « Облдержродючість».
 З кожним роком виявлення і розвиток обдарованих і здібних дітей в сільській місцевості стає важчим, тому що в результаті демографічного спаду, трудової міграції таких дітей залишається все менше і менше.  А значить першочерговим завданням Созонівського НВК не залишити поза увагою бодай одну обдаровану чи здібну дитину. А для цього ми маємо відповідний інструментарій, фаховопідготовлені кадри, сучасне науково-методичне забезпечення, без яких не можливі ці процеси взагалі (додаток 5)

Цю діяльність педагоги школи здійснюють системно, цілонаправлено, з повним використання тієї законодавчої бази, яка розроблена на рівні держави. Навіть намагання це втілити в життя в умовах обмежених ресурсів дає конкретні позитивні результати.


Використана література:
1.  Балл Г.О. Про визначальні характеристики здібностей і принципи їх врахування у навчально-виховній роботі // Психологія. - К.: Дніпро, 1992. - Вип.32. 
2.    Білик Н.І., Моргун В.Ф., Настенко Н.В. Обдаровані діти: виявлення і досвід розвитку // Завуч. – 2000.- №6. НАША ВКЛАДКА. –С. 1-8.
3.    Волобуєва Т.Б. Розвиток творчої компетентності школярів // Управління школою. - Харків, 2005. - 110 с. 
4.    Корецька Л.В., Постельняк А.І. Увага: обдаровані діти!- Кіровоград: КОІППО ім.. В.Сухомлинського, 2006

5.    Сухомлинський В.О. Вчити вчитися. - т.5.-С.426-436.

1 коментар: