«Розвиток творчих здібностей і обдарувань учнів
в позакласній роботі з інформатики»
Криволапова Валентина Дмитрівна
Уміння знаходити обдарованих та здібних дітей - талант, уміння їх вирощувати – мистецтво. Але найважливішим є любов до дитини!

Сьогодні у сучасному суспільстві, яке характеризується стрімкими змінами в різних сферах життя: політичній, економічній, науковій і культурно-мистецькій, поряд  з освіченою та фаховою компетентністю особливого значення набувають уміння людини самостійно мислити, висувати нестандартні ідеї та прогнозувати, виявляти творчий підхід у будь - якій діяльності . На зміну старій уніфікованій школі, зорієнтованій  на середнього учня, приходить нова система альтернативної освіти, спрямована на ефективний розвиток обдарованих дітей.
 Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта,  гордість і честь України, її світовий авторитет. Тому перед кожним учителем стоїть завдання, спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом  створення оптимальних умов для всебічно обдарованої молоді. Адже обдаровані люди приносять велику користь суспільству, державі, є її гордістю. Тому перед суспільством, державою, школою і сім’єю постає проблема навчання і виховання таких дітей.
Обдарованість є своєрідним поєднанням здібностей, від яких залежить можливість досягнення більшого або меншого успіху у виконанні тієї чи іншої діяльності.
Можна сказати, що обдарованість дитини - це поєднання трьох характеристик: інтелектуальні здібності, творчий підхід, наполегливість.
В роботі з обдарованими учнями можна керуватись наступними правилами:
  1. Стимулювати учнів до розмірковування, використання різних способів виконання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь.
  2. Заохочувати учнів знаходити власні способи виконання завдань.
  3. Створювати такі педагогічні ситуації, які дозволяють кожному учню проявляти ініціативу, надавати право самостійно приймати рішення.
4.     Моделювати життєві ситуації, використовувати рольові ігри, спільно розв'язувати проблеми.
5.     Показувати учням перспективи їх навчання.
Позакласна робота — це система занять, заходів і організованого навчання учнів, що проводяться в школах і поза ними під керівництвом учителів, громадськості, органів учнівського самоврядування.
Як органічна частина загальної системи навчально-виховного процесу позаурочні заняття певною мірою вільні щодо вибору конкретної тематики, рівня самостійності учнів у набутті прикладних знань і умінь, здійснення цілеспрямованої творчої діяльності.
Позакласна робота значно відрізняється від навчальної в лабораторії чи кабінеті. Такі заняття побудовані з урахуванням пізнавальних і творчих інтересів учнів на основі їхньої добровільної участі.
Цілями позакласної роботи з інформатики можуть бути розширення і поглиблення знань учнів з інформатики, підвищення пізнавальних інтересів шляхом проведення цікавих заходів.
Можна виділити основні вимоги до організації позакласної роботи в школі:
•    залучення до позакласної діяльності учнів з урахуванням їхніх інтересів і здібностей;
•    органічна єдність навчальної і позакласної діяльності;
•    цілеспрямованість, суспільно корисна значущість позакласної роботи;
•    доступність навчального матеріалу, відповідність його віку учнів, рівню їхнього розвитку;
•    зв'язок різних форм позакласної роботи: індивідуальних, групових і масових;
•    поєднання добровільності участі учнів у позакласній роботі з обов'язковістю її виконання.
Додаткові заняття з інформатики сприяють кращому розвитку індивідуальних здібностей учнів і переслідують такі основні цілі:
а) пробудження і розвиток інтересу до поглибленого вивчення інформатики та її відгалужень;
б) формування навичок науково-дослідницького характеру;
в) забезпечення допрофесійної трудової підготовки школярів в галузі застосування інформаційних технологій;
г) організація вільного часу і дозвілля.
Кожна людина індивідуальна, і обдарованість визначає її характер, схильність до чогось чи захопленість чимось. Але розвиток таланту залежить від бажання постійно працювати та удосконалюватися.

Кожна людина народжується талановитою, а чи розвине вона свій талант, обдарованість залежить від обставин, у яких дитина буде жити, вчитися, і залежить від її бажання, бо талант можна розвинути і «закопати». Отже, можна сказати, що одне з головних завдань учителя в роботі з обдарованими учнями – це побачити в кожному з них індивідуальність. При цьому слід мати на увазі, що сама обдарованість -  індивідуальна. В одних випадках вона як весняна квітка, що рано викликає подив і милування. В інших – вона  захована у внутрішньому світі дитини, закрита різними комплексами, переживаннями, особливостями темпераменту і  характеру.

1 коментар:

  1. Згодна з Вами, Валентино, що "кожна людина народжується талановитою». Вважаю, що першочергове наше завдання не скільки розвивати цей талант, як не дати дитині його "закопати".

    ВідповістиВидалити