ОБДАРОВАНІ І ЗДІБНІ УЧНІ.
ЯК ЇХ РОЗРІЗНИТИ? ЯК З НИМИ ПРАЦЮВАТИ?
Корнєва Світлана Вікторівна,
вчитель початкових класів Червоноярської ЗШ І-ІІІ ступенів

Анотація.
В статті описані певні аспекти виявлення, навчання і розвитку обдарованих дітей в умовах навчальних закладів.

В наш час все більш актуальною постає проблема роботи з обдарованими дітьми. Перш за все, це пов’язано з необхідністю суспільства в неординарній творчій особистості. Сучасне соціальне середовище потребує не тільки високої активності людини, але й її вміння, здатності нестандартної поведінки. Вчасне виявлення, навчання і виховання обдарованих і талановитих дітей є одною із багатьох складових удосконалення системи освіти.
Робота з обдарованими дітьми зацікавила мене, коли я вже мала певний досвід роботи на посаді вчителя початкових класів. Серед моїх учнів було немало розумних дітей, які гарно навчалися, мали відмінні показники успішності, були допитливими, ініціативними, наполегливими. Вкотре набравши перший клас, який складався всього з п’яти учнів, я без усіляких тестів помітила, що одна учениця сильно відрізняється своїми здібностями від інших дітей. Дівчинка читала зі швидкістю 60 слів за хвилину, мала гарну пам’ять, гарно і надовго запам’ятовувала прочитане, володіла великим словниковим запасом, вміло висловлювала свої думки. Я зрозуміла, що мені потрібно поповнити свій багаж знань роботи з обдарованими і здібними учнями.
Дуже доречною виявилася моя участь  у роботі семінару групи вчителів-дослідників на базі КОІППО ім. В.Сухомлинського. Робота цієї групи складалась з двох частин: вивчення теоретичної сторони проблеми і дослідження досвіду  роботи вчителів з даної проблеми на базі загальноосвітніх шкіл області. Одне із занять нашої творчої групи було присвячене організації науково-методичної роботи з педагогами, які працюють з обдарованими дітьми. Тренери тренінгу Болсун С.А. та Горська Г.О. – доценти кафедри педагогіки і психології поділилися з нами своїми знаннями і налаштували нас на те, щоб ми могли обмінятися власним досвідом один з одним. Хочу сказати, що особисто я на цьому тренінгу підвищила свій професійний рівень. Отримавши корисну інформацію, я зацікавилася питанням виявлення, навчання і розвитку обдарованих дітей.
Яких дітей ми називаємо обдарованими? І ось тут виникає суперечка. Одні вчителі вважають, що кожна дитина обдарована, потрібно тільки вміло визначити її талант. Інші вчителі, до яких я відношу і себе, впевнені, що обдарованих дітей одиниці, а є багато здібних дітей, які легко засвоюють програмовий матеріал, мають високий рівень навчальних досягнень. Як же бути вчителю? Як визначити, який учень обдарований, а який здібний? Що робити, щоб якомога раніше виявити обдарування кожної дитини і сприяти максимальному розвитку її талантів? Як  вчителю організувати навчально-виховний процес, щоб мати найкращий можливий результат  успішності?
Зрозуміло, якщо людина зацікавилася якоюсь проблемою, вона не буде винаходити власне колесо, а, в першу чергу, звернеться за допомогою до вже існуючої літератури. Тут ми можемо порадитися як із вченими, так і зі своїми колегами. Проконсультувавшись із науковцями, подивившись на проблему з різних кутів зору, можемо дати визначення: обдаровані діти – це діти, які в силу видатних здібностей демонструють високі досягнення. Обдаровані, в порівнянні з віковими нормами, мають випереджаючий розумовий розвиток або винятковий розвиток спеціальних здібностей.
Іноді важко відрізнити обдарованість дитини, від навченості, яка досягається  внаслідок наполегливої праці дитини та підвищеної уваги до її розвитку вчителів і батьків. Також важко спрогнозувати обдарованість в дошкільному віці, оскільки ознаки талановитості можуть проявлятися по причині швидкого темпу розвитку дитини.
Є різні види обдарованості. Вчитель обов’язково повинен бути обізнаний в даному питанні, тому що до учнів з різними видами обдарованості потрібні різні підходи і системи роботи. Потрібно враховувати, що свої таланти дитина завжди розкриває на основі улюбленої діяльності. Виявивши у дитини яскраві, стійкі інтереси до якогось виду діяльності, можна зрозуміти, який вид обдарованості вона має.

таблиця 1. Види обдарованості
Вид обдарованості
Характеристика
Інтелектуальна
Діти швидко оволодівають основоположними поняттями, легко запам’ятовують і зберігають інформацію. Ці учні мають міцні і глибокі знання, дуже часто вміють самостійно їх отримувати, точно і глибоко аналізують навчальний і пізнавальний матеріал. Їх здібності опрацювання інформації дозволяють їм бути успішними в багатьох галузях знань.
Академічна
Виявляється в успішності навчання з окремих навчальних предметів. Ці діти можуть показувати високі досягнення з одних предметів і погану успішність з інших.
Творча
Породжується здатністю продукувати, висувати нові ідеї, винаходити або здатністю блискуче використовувати те, що вже створено, відзначається високий показник оригінальності, швидкості, розробленості, гнучкості.
Лідерська  (соціальна)
Виняткова здібність встановлювати зрілі конструктивні взаємини з іншими людьми, тобто здатність розуміти, любити, співчувати, ладнати з іншими. Такі діти відзначаються фізичною привабливістю, акуратністю в зовнішньому вигляді, зайнятістю в різних заходах і позитивних внеском у них.
Художня
Високі досягнення в області художньої і виконавчої майстерності: в музиці, живописі, скульптурі, акторські здібності. Важливо сприяти розвитку цих здібностей й у разі високого їхнього рівня подбати про те, щоб  дитина потрапила до фахівця, котрий міг би професійно з нею працювати.
Психомоторна (спортивна)
Одразу слід зазначити, що поширена думка про знижені розумові здібності у спортсменів не відповідає дійсності. Численні дослідження засвідчили, що у видатних спортсменів значно вищі від середніх інтелектуальні можливості – це стосується навіть таких, здавалося б, далеких від інтелекту видів спорту, як важка атлетика чи футбол. Якщо ж в учнів, які займаються спортом, створити відповідну мотивацію, то вони, як правило, можуть чудово навчатися.

 Як виявити обдарованих дітей? Виявлення дітей, які володіють унікальними здібностями, представляє собою складну і багатоаспектну проблему. Широке розповсюдження отримали різноманітні тести, спрямовані на виявлення обдарованості. В наш час в психологічній літературі представлені два основних погляди на процес визначення обдарованості. Один з них базується на системі єдиної оцінки. Наприклад, дитина вважається обдарованою, якщо вона набрала певну кількість балів по шкалі Станфорд-Біне. Та в різних джерелах даються  різні показники. Другий підхід базується на комплексній оцінці, яка включає багато оціночних процедур (тестування, опитування вчителів і батьків тощо). Та обидва підходи не виключають помилок. Багато фахівців справедливо зазначають, що велика кількість помилок в прогнозах пояснюються не тільки недосконалістю психометричних процедур, скільки складністю і багатоаспектністю самого феномена обдарованості і недостатнім теоретичним опрацюванням основних понять. Крім того, необхідно враховувати, що не один із існуючих тестів не охоплює всіх видів обдарованості. Сумна доля тих дітей, які були віднесені по результатам дослідження до обдарованих, але потім ніяк не підтвердити цієї оцінки.
В загальноосвітніх школах  навчаються учні різних рівнів навчальних досягнень. Зрозуміло, необхідно використовувати диференційований підхід у навчанні і індивідуальний підхід до кожної дитини, незважаючи на її рівень навчальних досягнень.
В своїй роботі, одним із найважливіших завдань я вважаю роботу з обдарованими дітьми. На жаль, таких дітей в практиці моєї роботи я мала небагато. На мою думку, якщо не розвивати здібності таких дітей, вони можуть втратити інтерес до навчання, можлива затримка розвитку. Дитина просто буде підлаштовуватися  виконувати завдання по якості і кількості, яку очікує вчитель.

Принципи побудови роботи з обдарованими дітьми:
ü    Формування взаємин на основі творчої співпраці.
ü    Орієнтація на змагання, актуалізація лідерських можливостей дітей.
ü    Орієнтація на потреби учня.
ü    Вільний вибір форм, методів діяльності.
ü    Усвідомлене ускладнення змісту навчальної діяльності.
ü    Перевага розвивальних можливостей над інформаційною насиченістю.
Працюючи з обдарованими і здібними дітьми, я використовую не просто тактику збільшення кількості завдань, а приділяю увагу якісній зміні завдань. Я  добираю завдання ускладнені, з логічним навантаженням, але такі, щоб дитина могла впоратися із завданням, якщо не сама, то з моєю підказкою. З власного досвіду, скажу, що такі завдання зацікавлюють дітей, вони з бажанням беруться за їхнє виконання.
Для розвитку математичних здібностей, логічного мислення  пропоную розв’язування логічних задач, робота по картках  «Математичні вузлики» тощо. На уроках читання  та мови для дітей, які мають високу техніку читання,  швидко опрацьовують матеріал уроку і мають вільний час, я пропоную роботу по картках.  При створенні карток «Словограй», «Слово + слово», «Майстерня речень», «Текстоманія», «Подорож в країну знань», я не просто добираю цікаві завдання, щоб заповнити вільний час дітей. Добираючи матеріал, я ставлю за мету розвиток мовлення і мислення, уваги, спостережливості, винахідливості, наполегливості учнів.
В наш час спостерігається підвищений інтерес до проблеми обдарованості, до проблем виявлення, навчання і розвитку обдарованих дітей і, відповідно, до проблем підготовки педагогів для роботи з ними. Необхідно зазначити, що робота педагога з обдарованими дітьми – це процес складний, який ніколи не припиняється. Він потребує від вчителів і вихователів особистого росту, гарних знань в галузі психології обдарованих і їх навчання, які постійно оновлюються, а також тісної співпраці з психологами, іншими вчителями, адміністрацією і обов’язково з батьками обдарованих. Він потребує постійного росту майстерності педагогічної  гнучкості, вміння відмовитися від того, що ще сьогодні здавалося творчою знахідкою і сильною стороною.

Бібліографія
  1. Н.Ковальська, Т.Пастух, Л.Денисюк, І.Ступак. «Обдаровані діти: виявлення. навчання, розвиток», 2012 р
  2. Обдаровані діти // Завуч. – 2005. – №  28. – С – 15 – 20.
  3. Сухарева Л.С. Логічні задачі та способи їх розв’язування. – Харків: Основа, 2006. – 126с.
  4. Сходинки творчого зростання. Робота з обдарованими дітьми. 1-4 класи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006. – 150с.
  5. Жук Л. В. Обдарована дитина в умовах сучасної освітньої системи // Обдарована дитина. – 2009. – № 1. – С. 3–7.




2 коментарі:

  1. Погоджуюсь з думкою вчителя, що перш ніж вчити обдаровану дитину, треба навчити педагога, як правильно і методично грамотно це робити.

    ВідповістиВидалити
  2. Існує думка, що необдарованих дітей немає. Кожен вчитель повинен бути обізнаним з питання класифікації та способів визначення виду обдарованості у дитини. Відповідно до виду обдарованості важливо правильно добирати методи і форми роботи з дитиною. Інакше може наступити розчарування, якщо учень оголошений обдарованим не покаже високих результатів.

    ВідповістиВидалити